Jak myślisz, jaki wpływ na postrzeganie twojej fi rmy ma lokalizacja zarówno
sklepu, jak i stoiska targowego? Czy sklep nawet najbardziej lubianej marki można
z sukcesem prowadzić gdziekolwiek? A może warto zaoszczędzić na prestiżowej
lokalizacji i otworzyć np. ekskluzywny salon fryzjerski w najmniej atrakcyjnej
dzielnicy miasta? Jakie czynniki sprzyjają, a jakie przeszkadzają, jeśli chodzi
o wybraną lokalizację? Poniżej niezbędne wskazówki.
JAK WYBRAĆ NAJLEPSZE MIEJSCE?
Twoim podstawowym narzędziem przy wyborze lokalizacji stoiska jest rzut z góry, czyli plan targów, który menedżer wysyła do ciebie jako klienta. Wraz z nim otrzymasz propozycję takiej lokalizacji. Należy tutaj pamiętać, że dla organizatora imprezy priorytetem jest jak najlepsze wykorzystanie dostępnej powierzchni targowej. Natomiast dla ciebie najważniejsze jest odpowiednie usytuowanie się względem głównych ciągów
komunikacyjnych (na planie oznaczone czerwonymi strzałkami), bowiem to właśnie tymi ścieżkami porusza się najwięcej zwiedzających.
PLUSY I MINUSY LOKALIZACJI STOISKA
Przy wejściu (niebieski)
Każdy wystawca może mieć inne priorytety związane z targami. Dla debiutujących na rynku f rm zabudowa stojąca zaraz przy głównym wejściu jest bardzo atrakcyjna, gdyż mają pewność, że zostaną dostrzeżone przez większość zwiedzających. Istnieje jednak teoria, iż wchodząc z „ulicy” do hali targowej, ludzkie zmysły doznają szoku, a szum i mnogość kolorów mogą sprawić, że pierwszych wystawców zwiedzający miną pobieżnie, przyzwyczajając się stopniowo do panującej na targach atmosfery. To do Ciebie, Drogi Czytelniku, należy decyzja, czy potrafisz odpowiednio wykorzystać stoisko znajdujące się przy głównym wejściu (wręczając zwiedzającym np. torby z logo, z którymi będą się przechadzać po hali), czy też wolisz inne miejsce.
Przy „dużych graczach” (pomarańczowy)
Nie ma wątpliwości, że usytuowanie przy znanych na rynku markach zapewni duże zainteresowanie również i twoim stoiskiem. Warto jednak w tym przypadku pamiętać, żeby dobrze wypaść na ich tle. Duże firmy posiadają większe budżety, a zatem również ich stoiska wyglądają świetnie. Jeśli chcesz sąsiadować z dużym graczem, miej na uwadze to, że musisz się tam odpowiednio zaprezentować, a twoje stoisko powinno być atrakcyjne wizualnie i przyciągać klientów.
Przy konkurencji (różowy)
A może by tak wystawić się w pobliżu konkurencji? Czemu nie… ale tylko wtedy, gdy twoje produkty na jej tle wypadają lepiej (np. są lepiej wykonane) albo oferujecie te same artykuły, jednak twoja cena jest o wiele atrakcyjniejsza. Możesz to pokazać potencjalnym kontrahentom. W tym przypadku musisz jednak pamiętać, że otwarta rywalizacja może prowadzić do zgrzytów i to od ciebie zależy, czy lubisz biznesowe konkurowanie właśnie w tym stylu…

Coś do jedzenia (fioletowy)
Chcesz postawić zabudowę blisko restauracji lub punktu gastronomicznego? Świetnie, dzięki temu będziesz mieć pewność, że przez twoje stoisko przetoczą się tłumy. Jednak niekoniecznie będą one zainteresowane twoją ofertą… Musisz wykazać się nie lada sprytem, by zatrzymać wygłodniałego zwiedzającego lub sprawić, by tuż po obiedzie nie zasnął w fotelu. Weź również pod uwagę to, że jeżeli zaprosisz na takie stoisko gości, to waszej biznesowej rozmowie może towarzyszyć zapach frytek, smażonych kotletów, a w przypadku stoisk zewnętrznych – grillowanej kiełbasy śląskiej…
Toaleta (żółty)
W fi lmie „Chłopaki nie płaczą” Laska (Tomasz Bajer) mówi o sobie: „(…) Życia nie
oszukam… Jestem synem króla sedesów.To wysoko postawiona poprzeczka (…)”. Czy zatem miejsce
wystawiennicze tuż przy wejściu do toalety to dobry punkt? Tutaj również pierwsze skrzypce odgrywają preferencje klientów. Podczas gdy dla jednych fi rm jest to rzecz niewyobrażalna, by mieć ekspozycję w pobliżu WC, inne chwalą sobie takie sąsiedztwo, które zapewnia dużą liczbę zwiedzających (w drodze powrotnej, rzecz jasna) oraz ułatwia takie czynności, jak zmywanie naczyń i przygotowywanie ciepłych napojów na stoisko.
Na uboczu (zielony)
Jeśli wolisz, by twoje stoisko znajdowało się w mniej uczęszczanej lokalizacji lub zdecydowałeś się na wzięcie udziału w targach w ostatniej chwili i wszystkie atrakcyjne miejsca są już zajęte, do twojej dyspozycji pozostaje wiele zakamarków i miejsc, które nie będą odwiedzane przez duże grupy zwiedzających. Takie stoisko może ułatwić spokojniejsze przedstawienie oferowanych przez twoją firmę innowacyjnych rozwiązań lub nawet zorganizowanie osobnej konferencji, jednak musisz pamiętać, nie będzie oblegane przez tłumy.
Sale konferencyjne (czarny)
Nierzadko zdarza się, że na terenie targów organizowane są konferencje, a w ich niedalekim sąsiedztwie znajduje się powierzchnia ekspozycyjna, na której możesz ulokować stoisko. Bliskość prowadzonych wykładów zapewni przepływ zmierzających na konferencję i wracających z niej potencjalnych klientów. Jednak również w tym przypadku warto upewnić się, czy w okolicy sali/sal wykładowych nie będą występowały niedogodności w postaci mogących odbywać się tam również innych głośnych eventów.
Jaka lokalizacja jest zatem najlepsza? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Do wyboru miejsca na ekspozycję musimy podejść indywidualnie, gdyż każda fi rma ma inną specyfikę i wyznacza sobie własne cele do osiągnięcia. Pamiętajmy o jednym: jeśli wstępna propozycja nie wydaje się nam atrakcyjna, warto zapytać o inne dostępne lokalizacje.
Należy też wspomnieć, że w przypadku imprez targowych, które mają już na swoim koncie kilka edycji, najbardziej atrakcyjne miejsca mogą być zarezerwowane dla stałych wystawców. Dlatego jeżeli znajdziecie odpowiednią lokalizację, warto zarezerwować ją na kolejny rok. Pozwoli to twoim kontrahentom przyzwyczaić się do miejsca i da możliwość wcześniejszego zaaranżowania stoiska lub nawet wykorzystania części elementów zabudowy z roku ubiegłego, co istotnie może obniżyć koszty wystawiania się.
sklepu, jak i stoiska targowego? Czy sklep nawet najbardziej lubianej marki można
z sukcesem prowadzić gdziekolwiek? A może warto zaoszczędzić na prestiżowej
lokalizacji i otworzyć np. ekskluzywny salon fryzjerski w najmniej atrakcyjnej
dzielnicy miasta? Jakie czynniki sprzyjają, a jakie przeszkadzają, jeśli chodzi
o wybraną lokalizację? Poniżej niezbędne wskazówki.
JAK WYBRAĆ NAJLEPSZE MIEJSCE?
Twoim podstawowym narzędziem przy wyborze lokalizacji stoiska jest rzut z góry, czyli plan targów, który menedżer wysyła do ciebie jako klienta. Wraz z nim otrzymasz propozycję takiej lokalizacji. Należy tutaj pamiętać, że dla organizatora imprezy priorytetem jest jak najlepsze wykorzystanie dostępnej powierzchni targowej. Natomiast dla ciebie najważniejsze jest odpowiednie usytuowanie się względem głównych ciągów
komunikacyjnych (na planie oznaczone czerwonymi strzałkami), bowiem to właśnie tymi ścieżkami porusza się najwięcej zwiedzających.
PLUSY I MINUSY LOKALIZACJI STOISKA
Przy wejściu (niebieski)
Każdy wystawca może mieć inne priorytety związane z targami. Dla debiutujących na rynku f rm zabudowa stojąca zaraz przy głównym wejściu jest bardzo atrakcyjna, gdyż mają pewność, że zostaną dostrzeżone przez większość zwiedzających. Istnieje jednak teoria, iż wchodząc z „ulicy” do hali targowej, ludzkie zmysły doznają szoku, a szum i mnogość kolorów mogą sprawić, że pierwszych wystawców zwiedzający miną pobieżnie, przyzwyczajając się stopniowo do panującej na targach atmosfery. To do Ciebie, Drogi Czytelniku, należy decyzja, czy potrafisz odpowiednio wykorzystać stoisko znajdujące się przy głównym wejściu (wręczając zwiedzającym np. torby z logo, z którymi będą się przechadzać po hali), czy też wolisz inne miejsce.
Przy „dużych graczach” (pomarańczowy)
Nie ma wątpliwości, że usytuowanie przy znanych na rynku markach zapewni duże zainteresowanie również i twoim stoiskiem. Warto jednak w tym przypadku pamiętać, żeby dobrze wypaść na ich tle. Duże firmy posiadają większe budżety, a zatem również ich stoiska wyglądają świetnie. Jeśli chcesz sąsiadować z dużym graczem, miej na uwadze to, że musisz się tam odpowiednio zaprezentować, a twoje stoisko powinno być atrakcyjne wizualnie i przyciągać klientów.
Przy konkurencji (różowy)
A może by tak wystawić się w pobliżu konkurencji? Czemu nie… ale tylko wtedy, gdy twoje produkty na jej tle wypadają lepiej (np. są lepiej wykonane) albo oferujecie te same artykuły, jednak twoja cena jest o wiele atrakcyjniejsza. Możesz to pokazać potencjalnym kontrahentom. W tym przypadku musisz jednak pamiętać, że otwarta rywalizacja może prowadzić do zgrzytów i to od ciebie zależy, czy lubisz biznesowe konkurowanie właśnie w tym stylu…

Coś do jedzenia (fioletowy)
Chcesz postawić zabudowę blisko restauracji lub punktu gastronomicznego? Świetnie, dzięki temu będziesz mieć pewność, że przez twoje stoisko przetoczą się tłumy. Jednak niekoniecznie będą one zainteresowane twoją ofertą… Musisz wykazać się nie lada sprytem, by zatrzymać wygłodniałego zwiedzającego lub sprawić, by tuż po obiedzie nie zasnął w fotelu. Weź również pod uwagę to, że jeżeli zaprosisz na takie stoisko gości, to waszej biznesowej rozmowie może towarzyszyć zapach frytek, smażonych kotletów, a w przypadku stoisk zewnętrznych – grillowanej kiełbasy śląskiej…
Toaleta (żółty)
W fi lmie „Chłopaki nie płaczą” Laska (Tomasz Bajer) mówi o sobie: „(…) Życia nie
oszukam… Jestem synem króla sedesów.To wysoko postawiona poprzeczka (…)”. Czy zatem miejsce
wystawiennicze tuż przy wejściu do toalety to dobry punkt? Tutaj również pierwsze skrzypce odgrywają preferencje klientów. Podczas gdy dla jednych fi rm jest to rzecz niewyobrażalna, by mieć ekspozycję w pobliżu WC, inne chwalą sobie takie sąsiedztwo, które zapewnia dużą liczbę zwiedzających (w drodze powrotnej, rzecz jasna) oraz ułatwia takie czynności, jak zmywanie naczyń i przygotowywanie ciepłych napojów na stoisko.
Na uboczu (zielony)
Jeśli wolisz, by twoje stoisko znajdowało się w mniej uczęszczanej lokalizacji lub zdecydowałeś się na wzięcie udziału w targach w ostatniej chwili i wszystkie atrakcyjne miejsca są już zajęte, do twojej dyspozycji pozostaje wiele zakamarków i miejsc, które nie będą odwiedzane przez duże grupy zwiedzających. Takie stoisko może ułatwić spokojniejsze przedstawienie oferowanych przez twoją firmę innowacyjnych rozwiązań lub nawet zorganizowanie osobnej konferencji, jednak musisz pamiętać, nie będzie oblegane przez tłumy.
Sale konferencyjne (czarny)
Nierzadko zdarza się, że na terenie targów organizowane są konferencje, a w ich niedalekim sąsiedztwie znajduje się powierzchnia ekspozycyjna, na której możesz ulokować stoisko. Bliskość prowadzonych wykładów zapewni przepływ zmierzających na konferencję i wracających z niej potencjalnych klientów. Jednak również w tym przypadku warto upewnić się, czy w okolicy sali/sal wykładowych nie będą występowały niedogodności w postaci mogących odbywać się tam również innych głośnych eventów.
Jaka lokalizacja jest zatem najlepsza? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Do wyboru miejsca na ekspozycję musimy podejść indywidualnie, gdyż każda fi rma ma inną specyfikę i wyznacza sobie własne cele do osiągnięcia. Pamiętajmy o jednym: jeśli wstępna propozycja nie wydaje się nam atrakcyjna, warto zapytać o inne dostępne lokalizacje.
Należy też wspomnieć, że w przypadku imprez targowych, które mają już na swoim koncie kilka edycji, najbardziej atrakcyjne miejsca mogą być zarezerwowane dla stałych wystawców. Dlatego jeżeli znajdziecie odpowiednią lokalizację, warto zarezerwować ją na kolejny rok. Pozwoli to twoim kontrahentom przyzwyczaić się do miejsca i da możliwość wcześniejszego zaaranżowania stoiska lub nawet wykorzystania części elementów zabudowy z roku ubiegłego, co istotnie może obniżyć koszty wystawiania się.
Komentarze
Prześlij komentarz
Zapraszam do dodawania swoich opinii