Wielu właścicieli firm, szczególnie tych, które po raz pierwszy biorą udział targach branżowych w charakterze wystawcy, zadaje sobie pytanie, jakiego typu stoisko wybrać i w jakiej lokalizacji powinno się ono znajdować. Podpowiedzi poszukują również ci, którym wcześniej zdarzyło się popełnić błąd i chcieliby zasięgnąć porady w tym zakresie.
STOISKO SZEREGOWE
To przestrzeń otwarta tylko z jednej strony, zazwyczaj znajdująca się w ciągu stoisk innych wystawców.
Jeśli zainwestujemy w stoisko szeregowe, możemy mieć pewność, że cena zakupionej powierzchni będzie jedną z najniższych. Należy jednak pamiętać, że małe i źle zaprojektowane standardowe stoisko w połączeniu z brakiem odpowiedniej ekspozycji przypominać będzie raczej bazarowe kleszcze, a już na pewno nie wyróżni się na tle innych. Wystarczą jednak pomoc wykwalifikowanego projektanta oraz odrobina finezji, aby szybko i małym kosztem zamienić je w przyjazny kącik do rozmów z klientami oraz elegancką wizytówkę firmy. Jedno jest pewne: w ten typ stoiska warto zainwestować zwłaszcza wtedy, gdy wystawiamy się na targach po raz pierwszy i dysponujemy niewielkim budżetem.
Plusy:
• niska cena powierzchni
• łatwo wygospodarować miejsce do dyskretnej rozmowy
Minusy:
• utrudniona ekspozycja produktów
• słaba widoczność na tle innych
STOISKO NAROŻNE
Należy do moich ulubionych typów powierzchni targowej. Stosunek powierzchni ekspozycyjnej do ceny za metr kwadratowy wypada w tym przypadku najkorzystniej. Takie stoisko umożliwia dobre wyeksponowanie produktów, wydzielenie strefy do rozmów i podobnie jak butik w galerii handlowej znajdujący się na styku dwóch ciągów komunikacyjnych – zapewnia duże zainteresowanie zwiedzających oraz dobrą widoczność. Stoisko narożne zdaje się zapraszać zwiedzających w swoje progi, przy okazji dając duże pole do popisu projektantowi zabudowy.
Niezwykle ważne jest również to, że obsługa takiego typu powierzchni nie wymaga sztabu pracowników, co ma ogromne znaczenie w przypadku małych i średnich firm. Dobrze zaprojektowane stoisko narożne powinno zatem spełnić oczekiwania wszystkich wystawców, którzy cenią sobie dobre efekty przy poniesieniu umiarkowanych nakładów finansowych.
Plusy:
• dobry stosunek powierzchni do ceny
• powiększony obszar ekspozycji
Minusy:
• brak widoczności ze wszystkich stron
STOISKO PÓŁOTWARTE
To nie lada gratka dla firm posiadających szeroki asortyment produktów. Stoisko tego typu daje duże możliwości zaprojektowania atrakcyjnej przestrzeni dla zwiedzających, a za pomocą półek, regałów modułowych, witryny i podestów można na nim w bardzo atrakcyjny sposób wyeksponować całą ofertę. Wystarczy tylko dobrze się zastanowić, w jaki sposób po stoisku będzie się przechadzał klient, a łatwo uzyska się efekt, którego próżno szukać w przypadku innych typów ekspozycji. Nie bez znaczenia jest również dostęp do trzech ciągów komunikacyjnych, które zapewnią oczekiwane zainteresowanie ofertą firmy.
Należy jednak pamiętać, że w przypadku stoiska czołowego mamy do dyspozycji tylko jedną ścianę, zatem wydzielenie przestrzeni do swobodnych rozmów oraz odpowiednie oświetlenie stoiska powinny zostać zaplanowane przez zaprzyjaźnionego projektanta. I uwaga: najlepszym doradcą w każdym przypadku jest zdrowy rozsądek, zatem dbajmy o to, by nie przesadzić z liczbą eksponowanych artykułów. Czasami lepiej przedstawić ofertę na ekranie telewizora, niż zagracić powierzchnię…
Plusy:
• łatwo dostępny dla zwiedzających
• umożliwia wyznaczenie drogi klienta
Minusy:
• otwarta powierzchnia nie sprzyja rozmowom biznesowym
• konieczność dobrego zaprojektowania oświetlenia
WYSPA
W tym przypadku nie ma mowy o żadnych ograniczeniach! Zabudowa wyspowa polecana jest jednak firmom dysponującym odpowiednio dużym budżetem. Na tego typu powierzchni z łatwością można zorganizować prezentację, warsztaty, a nawet koncert. Jedna jej część może być przeznaczona na ekspozycję produktów, natomiast druga zagospodarowana jako elegancki bar ze stolikami dla gości. Atmosfera tam panująca z pewnością będzie służyła zacieśnianiu kontaktów biznesowych. Stoisko wyspowe zrobi ogromne wrażenie zarówno na odwiedzających targi, jak i… konkurencji.
Jednak aby tak się stało, niezbędna będzie pomoc projektanta – w przypadku dużych powierzchni ekspozycyjnych łatwo bowiem zapomnieć o tak istotnych szczegółach, jak stosowna kubatura zaplecza magazynowego, dobór i rozlokowanie przyłączy mediów oraz odpowiednie ułożenie względem głównych tras komunikacyjnych. Trzeba również wziąć pod uwagę, że obsługa stoiska wyspowego wymaga dużej liczby pracowników odpowiedzialnych za poszczególne zadania. Jeśli jednak zależy nam na zrobieniu efektu WOW, stoisko wyspowe będzie idealnym wyborem!
Plusy:
• dowolność w projektowaniu
• otwartość na zwiedzających
• przyciąga uwagę
Minusy:
• wymaga przemyślanej aranżacji
• konieczna duża liczba osób do obsługi
• zazwyczaj najwyższa cena powierzchni i zabudowy
Sprawą oczywistą jest, że wymienione powyżej przykładny nie są jedynymi występującymi rodzajami ułożenia stoiska. Stanowią jednak podstawę, którą warto znać, gdyż ułatwi ona decyzję dotyczącą
ustytułowania Twojego stoiska targowego.
Jeśli potrzebujesz pomocy w zaprojektowaniu i zbudowaniu twojego stoiska daj znać.
Karol Salawa,
specjalista ds. zabudowy targowej
http://karolsalawa.pl/
karolsalawa@op.pl
tel.: 602 502 118,
Świetny artykuł!
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny dla tych, którzy chcieliby rozpocząć swoją przygodę z udziałem na targach, a nie do końca wiedzą od czego zacząć i jak duży wpływ na to jak nas widzą i jak się spodobamy odbiorcom ma to w jaki sposób jest przygotowane nasze stoisko handlowe.